Historien bak Vertebrae AS

Historien bak Vertebrae AS

Viljen til å utfordre seg selv og en eksisterende bransje sitter i ryggmargen til alle i Vertebrae. Når gründerne Kenneth og Joachim møttes mens de tjenestegjorde i det norske forsvaret, så fant de en felles interesse i å skape sin egen arbeidsplass. Om det skyldtes en iboende trang til å jobbe mye og tjene lite, eller om det var et ønske om å ikke jobbe for "The Man" skal være usagt. Men når de gjenopptok sine sivile liv, valgte de å sondere terrenget rundt norske gründeres forutsetninger og startet sitt eget selskap.

Oppstart, Varg Veum og endelig nettbutikk

Sonderingene førte til varierte oppdrag, blant annet som våpenleverandører til storfilmene om Varg Veum. Dette engasjementet førte også med seg en rekke statistroller som blant annet politi, kirkegjenger og snikskytter på Torgallmenningen, før de raskt byttet hatt og jobbet som tappekranmontører ved flere av Bergens vannhull. Når så Kenneth etterhvert pådro seg en ryggskade i tjenesten, så var det klart at alt måtte satses for å få et firma på plass.

Vertebrae ble stiftet uten kapital, men med et brennende ønske om å lage kvalitetsprodukter i en nisje hvor de hadde felles interesse. Løsningen ble å selge andres produkter og slik skape kapital nok til å begynne å utvikle sine egne. En nettbutikk ble satt opp, produkter ble importert og klargjort for salg. Men det var med et mål om å utvikle sine egne produkter at butikken ble startet. Det første produktet på utviklingslisten var to små metallbiter. Rekylklakker til Tikka T3 var første salgsprodukt fra egen produksjonslinje.


Vertebrae utvikler seg

Etterhvert som selskapet vokste fikk selskapet midler og kapasitet til å utvikle sine egne produkter. En 3D-printer ble kjøpt inn for å enklere produsere prototyper, og Kenneth lærte seg 3D modellering i løpet av prosessen med å få printeren i drift. Deretter begravde han seg i et kreativt, men kontrollert kaos på kontoret de døpte "forsknings og utviklingsavdelingen".

Joachim tok jobben med å selge, drifte, organisere og holde orden på butikken. Det ble raskt klart at de etterhvert trengte hjelp, og nyansatt kontorsjef Eva fikk jobben med å systematisere de to gründernes ønsker om å lage de beste produktene på markedet, for alle med interesse for rifleskyting og langholdsskyting. Dagens Vertebrae AS sysselsetter fire heltidsansatte og to deltidsansatte.

Rekylklakkene var første steg på veien mot mer avanserte produkter. Etter hvert kom Vertebrae sitt Universal Bipod Mount System, THLR skytesekker og kinnstøtter for langholdsskyting og ikke minst Vertebrae sin egen rekylbrems. Den har i test vist 70 % rekylreduksjon for magnumkaliber. I det siste har utviklingsavdelingen lansert Vertebrae Fusion tofot og BlinkTroll, en bevegelig blink med elektronisk styring og app-kontroll.

Motivasjonen bak Vertebraes produktlinje er ganske enkel: Nye produkter skal være bedre enn det som finnes på markdet fra før! Produktet skal dekke et behov utviklerne selv har, eller forbedre et eksisterende produkt de føler har hatt mangler i praktisk bruk.

Gaseller drevet av lidenskap

Det som driver menneskene bak Vertebrae er lidenskap. I selskapet finner man personer med en særdeles variert bakgrunn, som stort sett jobber med helt andre ting enn det utdannelsene tilsier. Skibomser, elkraftingeniører, en master i Midtøstenhistorie, bakgrunner fra oljebransjen, US Marines og et grunnkurs elektro (som er den nærmeste de kommer relevant utdannelse) er noen av utgangspunktene for å bli med på reisen til Vertebrae.

Varierte bakgrunner til tross, i 2017 ble Vertebrae kåret til Gasellebedrift, og nettbutikken teller i dag over 200 varelinjer fra egen produksjon. Alt er drevet frem av lidenskap og et ønske om å skape noe, og gjøre brukernes opplevelse bedre.


Humor, glede og innovasjon

Humor, lekenhet og en felles interesse for naturen og våpenteknikk har ligget som fundament for Vertebrae. Med Kenneths interesse for jakt, Joachims forkjærlighet for seiling og et kontor med buebane inne og ølkran på lunsjrommet så skulle det vitne om at det er et utradisjonelt men kreativt miljø som blomstrer i Bergen Sentrum. Et miljø der produkter testes ut i lokalene, vaier til BlinkTrollet spent opp gjennom gangen (til hinder for Stian fra Bring) og ønsket om egen skytebane er særdeles sterkt tilstede.

Ønsket til gründerne i Vertebrae er naturlig nok at produktene de selv utvikler skal forbedre kundenes skyteglede. Et uttalt mål er at alle kunder skal møtes med personlig kunnskap og bransjens beste kundeservice. Frem til nå har evnen til omstilling og ønsket om å gjøre brukernes opplevelser bedre gjennom innovasjon vært Vertebraes suksessformel, og det stopper neppe der. Det er jo alltid et produkt som kan forbedres? Eller et nytt produkt som må utvikles for å dekke opp for et behov?



Kopibeskyttet Vertebrae © 2017. Alle rettigheter reservert.